Sunday 21 July 2013

Cara Pemasangan MPR


Cara Pemasangan MPR
  1. Masukkan MPR ke tempat pencucuh rokok/soket. Jangan hidupkan enjin. Pastikan lampu LED MPR menyala ke arah anda supaya mudah dilihat.
  2. Hidupkan enjin.
  3. Lampu LED akan menyala apabila enjin dihidupkan. Pastikan tempat pencucuh rokok anda dalam keadaan baik atau berfungsi.
  4. Apabila lampu LED MPR menyala, bermakna alat MPR tersebut telah mula berfungsi untuk kenderaan anda. Anda perlu memastikan lampu LED sentiasa menyala apabila enjin dihidupkan. Keadaan ini mungkin anda tersentuh MPR secara tidak sengaja menyebabkan ia menjadi longgar dan lampu padam.
  5. Jangan cabut MPR semasa enjin hidup. Untuk mencabut MPR, matikan enjin, cabut kunci dan pastikan lampu MPR telah padam sepenuhnya.
  6. Boleh biarkan sahaja MPR berada di tempat pencucuh rokok sepanjang masa



Bagaimana Mengetahui Alat MPR Berfungsi

  1. Kenderaan anda akan terasa lebih lebih power/pickup.
  2. Air-cond lebih sejuk.
  3. Penukaran gear lebih lembut dan lancar, khasnya kenderaan menggunakan gear auto.
  4. Pada sesetengah keadaan, bila enjin dimatikan, lampu LED masih menyala untuk 3-10 saat

Bagaimana untuk mengetahui/menguji keberkesanan penjimatan minyak daripada MP-R?

Cara yang terbaik untuk mengesan keberkesanan keseluruhan MP-R termasuk penjimatan minyak adalah dengan menjalankan kajian perbandingan sendiri dengan ada dan tiada MP-R. Pilih mana-mana kereta berenjin 600cc hingga 2000cc. Seperti Suzuki, Toyota, Honda, Mazda dan lain-lain.
Pada permulaan, pandu kereta anda tanpa MP-R dan isikan minyak tangki dalam RM 30.00 dan lihat berapa jauh (dalam kilometer) kereta anda boleh pergi. Pilih jalan lurus atau mana-mana lebuhraya. Jangan dilupa untuk mencatatkan nilai mileage untuk rekod. Apabila anda sampai di penghujung jalan, isikan minyak dengan nilai yang sama dan pasangkan MP-R. Pandu kereta anda pada jalan atau lebuhraya yang sama. Lihat berapa banyak lebih kilometer kereta anda boleh pergi dengan MP-R dipasangkan. Anda boleh menjalankan ujian dalam masa sehari untuk mendapatkan keputusan dan melihat perbezaannya. Ini akan menjadi tertimoni anda.


 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Design Blog, Make Online Money